ORGANOGRAM

DON BOSCO ONDERWIJSCENTRUM vzw

PROVINCIALE RADEN

van de salesianen en de zusters van Don Bosco

Centrale diensten

Werkgroepen

Netwerken

Departement Onderwijs

Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Pedagogische begeleidingsdienst

 Algemene vergadering  

 
  • De algemene vergadering is het hoogste orgaan van de vereniging

  • Haar bevoegdheid is conform de algemene vzw-wetgeving

 Raad van bestuur van de vzw DBOC

 

De kernopdracht van het Don Bosco Onderwijscentrum bestaat erin het overkoepelende beleid 
voor de Don Boscoscholen te bepalen binnen de grenzen van de regelgeving. 

 

Het doet dit door

  • te waken over het erfgoed van Don Bosco in zijn scholen en het te stimuleren;

  • de coördinatie en de solidariteit tussen zijn scholen te bevorderen;

  • actief de ontwikkelingen binnen het onderwijs te volgen en beleidsverantwoordelijken in zijn scholen daarover te informeren en hen te ondersteunen;

  • een bijzondere aandacht te schenken aan het personeelsbeleid en daarbinnen de salesiaanse dimensie;

  • zijn scholen te vertegenwoordigen in verschillende inspraak- en beleidsorganen;

  • bestuursdaden te verrichten en de opvolging ervan te bewaken.

Leden Raad van Bestuur

Beliën Bart

Decancq Bart

Finet Didier

Maesen Mathy

Gunst Willy

Huysentruyt Hilde

L'Enfant Jérôme

Lievens Gustaaf

bestuurder

afgevaardigd bestuurder

voorzitter

bestuurder

bestuurder

bestuurder

bestuurder

bestuurder

Matthyssen Frans

Thys Leo

Van Beneden Luk

Vanbeselaere Norbert

van den Meijdenberg Antonius

Vergote Patrik

Vlaeminck Koen

bestuurder

bestuurder

bestuurder

ondervoorzitter

bestuurder

penningmeester

bestuurder

Opdracht

  • De algemene vergadering is het hoogste orgaan van de vereniging

  • Haar bevoegdheid is conform de algemene vzw-wetgeving

 Regioraden

De regioraden worden opgericht om, vanuit het subsidiariteitsprincipe, het consecutiviteitsprincipe en het nabijheidsprincipe de werking van de vzw te optimaliseren.

De regioraden zijn een onderdeel van de vzw en worden als dienst (extra ondersteuning, nabijheid, operationele optimalisering van de werking…) aan de Don Boscoscholen binnen de regio beschouwd.

 

Regioraad Don Bosco Antwerpen

  • Basisonderwijs: Don Bosco Basisschool, Hoboken; Don Bosco Basisschool, Wijnegem

 

  • Secundair onderwijs: Don Bosco Technisch Instituut, Hoboken

Regioraad Don Bosco Brabant-Oost

  • Basisonderwijs: Don Bosco Basisschool, Heverlee; Don Bosco Sint-Lambertus, Heverlee; Don Bosco De Puzzel, Haacht 

 

  • Secundair onderwijs: Don Bosco Middenschool/ ASO/ TSO/BSO, Haacht; Don Bosco Groenveld, Heverlee; Don Bosco Groenveld+, Heverlee

 

Regioraad Don Bosco Brabant-Zuid

  • Basisonderwijs: Don Bosco Basisschool, Halle; Don Bosco Buitengewoon lagere school, Halle; Don Bosco Basisschool, Groot-Bijgaarden; Don Bosco Lagere school, Groot-Bijgaarden; Don Bosco Kleuterschool, Groot-Bijgaarden

 

  • Secundair onderwijs: Don Bosco Technisch Instituut, Halle; Don Bosco ASO/TSO/BSO, Groot-Bijgaarden; Don Bosco Technisch Instituut, Sint-Pieters-Woluwe

 

Regioraad Don Bosco Limburg

  • Basisonderwijs: De Zandkorrel, Hechtel-Eksel; Klim-op en De Biekorf, Houthalen-Helchteren; Lillo's Klavertje, Houthalen-Helchteren

  • Secundair onderwijs: Don Bosco Genk, Genk; Don Bosco college, Hechtel-Eksel; Don Bosco Technisch Instituut, Houthalen-Helchteren

 

Regioraad Don Bosco Oost- en West-Vlaanderen

  • Basisonderwijs: Kinderland, Kortrijk

 

  • Secundair onderwijs: Don Bosco college, Kortrijk; Don Bosco college, Zwijnaarde; Don Bosco Technisch Instituut, St-Denijs-Westrem

 Pedagogische begeleidingsdienst salesianen Don Bosco

 

Het DBOC is verantwoordelijk voor het pedagogisch beleid in zijn scholen. Voor de implementatie van het erfgoed van Don Bosco en het eigen pedagogisch concept 'Opvoeden met Don Bosco als gids en tochtgenoot', werkt het met de pedagogische begeleidingsdienst van de salesianen van Don Bosco (PB SDB). Deze handelt in opdracht van de raad van bestuur van het DBOC en werkt onder de koepel van de Pedagogische begeleidingsdienst van het Katholiek Onderwijs (vzw PBDKO).


De PB SDB baseert zijn werking op de decretale opdrachten van de pedagogische begeleidingsdiensten en vertrekt vanuit de volgende pijlers van de eigen pedagogische begeleidingsdienst:

  • pedagogische begeleiding en ondersteuning van de personeelsleden in de scholen;

  • begeleiding en ondersteuning van de school als salesiaanse organisatie;

  • vorming en ondersteuning van specifieke groepen van personeelsleden;

  • doorspelen van informatie naar de raad van bestuur, de scholen zelf, naar overlegorganen.

 Financieel comité (FICO)

 

De visie en het beleidsplan van de pedagogische begeleidingsdienst van de salesianen van Don Bosco ontwikkelen en uitstippelen, sturen en ondersteunen, opvolgen en evalueren.

  • Het DBOC adviseren m.b.t. het financieel beleid van de scholen.

  • De plaatselijke FICO's ondersteunen.

  • De financiële solidariteit bevorderen.

  • Een netwerk tussen de plaatselijke verantwoordelijken creëren.

 Infrastructuur

 
  • Bouw- en renovatieprojecten van de scholen begeleiden.

  • Masterplannen bouw

  • Bouwkundige opvolging (architecten, technieken) en externe contacten (Agion, Doko, architecten)

 Pastoraal in het basisonderwijs

 
  • voorbereidend werk doen voor FICO i.v.m. de punten waarover FICO een advies moet geven aan de RvB

  • De werkgroep wil de verantwoordelijken voor de pastoraal in de basisscholen ondersteunen in hun pastoraal werk, zowel door inzichten en methodieken  aan te reiken als door een versterking van hun bewogenheid en motivatie.

  • Hij wil tevens een netwerk creëren onder de pastoraal bewogen personeelsleden.

 Pastoraal in het secundair onderwijs

 
  • De werkgroep wil de verantwoordelijken voor de pastoraal in de secundaire scholen ondersteunen in hun pastoraal werk, zowel door inzichten en methodieken  aan te reiken als door een versterking van hun bewogenheid en motivatie.

  • Hij wil tevens een netwerk creëren onder de pastoraal bewogen personeelsleden.

 Preventie en milieu

 
  • Initiatieven uitwisselen die het welzijn op het werk bevorderen.

  • De raad van bestuur en de scholen  adviseren m.b.t. het veiligheids- en milieubeleid.

  • Een netwerk creëren onder de preventieadviseurs.

  • Het globaal preventieplan opstellen en de jaarverslagen van de technische bedrijfseenheden bundelen.

 Regelgeving personeel en leerlingen

 
  • Feedback geven aan de scholen

  • Regelgeving opvolgen

  • Voorbereidend werk doen voor de raad van bestuur

  • Een netwerk creëren tussen de plaatselijk verantwoordelijken

 Salesiaanse vorming/ ontmoetingsdagen personeelsleden

 
  • Feedback geven aan de scholen

  • Regelgeving opvolgen

  • Voorbereidend werk doen voor de raad van bestuur

  • Een netwerk creëren tussen de plaatselijk verantwoordelijken

  • De salesiaanse vorming van de personeelsleden van de scholen behartigen.

  • Ontmoetingsmomenten organiseren voor personeelsleden met 10, 20 en 30 jaar dienst.

 Directies basisonderwijs

 
  • Advies verstrekken omtrent alle problemen eigen aan het niveau.

  • Informatie verkrijgen over belangrijke ontwikkelingen in het niveau en van belangrijke beslissingen in de raad van bestuur.

  • Informatie uitwisselen.

  • Een samenhangende groep vormen.

  • Elkaar ondersteunen bij het ontwikkelen en realiseren van een nascholingsbeleid in de lijn van het opvoedingsproject.

 Directies secundair onderwijs

 
  • Advies verstrekken omtrent alle problemen eigen aan het niveau.

  • Informatie verkrijgen over belangrijke ontwikkelingen in het niveau en van belangrijke beslissingen in de raad van bestuur.

  • Informatie uitwisselen.

  • Een samenhangende groep vormen.

  • Elkaar ondersteunen bij het ontwikkelen en realiseren van een nascholingsbeleid in de lijn van het opvoedingsproject.

  • Advies verstrekken omtrent alle problemen eigen aan het niveau.

  • Informatie verkrijgen over belangrijke ontwikkelingen in het niveau en van belangrijke beslissingen in de raad van bestuur.

  • Informatie uitwisselen.

  • Een samenhangende groep vormen.

 Coördinatoren CLW

 
  • Advies verstrekken over alle problemen eigen aan het niveau.

  • Informatie verkrijgen over belangrijke ontwikkelingen in het niveau.

  • Informatie uitwisselen.

  • Een samenhangende groep vormen.

 Technisch adviseurs-coördinator

 
  • Initiatieven uitwisselen die belangrijk zijn voor de toekomst van het technisch en beroepssecundair onderwijs (voltijds en deeltijds).

  • Informatie verkrijgen over belangrijke evoluties in het onderwijs.

  • Een samenhangende groep vormen.

  • Een netwerk creëren tussen de technisch adviseurs-coördinatoren.

  • Het stockbeheer in de technische scholen op punt zetten.

  • Reflecteren over hoe het positieve zelfbeeld van leerlingen in TSO, BSO en BuSO kan versterkt worden.

DON BOSCO ONDERWIJSCENTRUM

Don Boscolaan  15 | 3050 Oud-Heverlee

Tel. 016 29 00 48    

secretariaat@dboc.be